מתנה

ארדואן - לאן ?

אנו בעיצומו של חודש ספטמבר, ורוחות מלחמה טורקיות מתחילות לנשב. נדמה כי ארדואן נחוש ליצור עימות צבאי עם ישראל. ראש מדינה שמתכוון לשלוח ספינות מלחמה אל המים הטרטוריאלים של ישראל, אינו שוחר שלום. האם זהו הקץ ליחסנו הטובים עם טורקיה? למרבה הצער, התשובה לשאלה זאת כנראה תהיה חיובית.
טורקיה של ארדואן

אנשים רבים מתקשים להאמין שטורקיה תנסה להילחם בישראל. הרי עד לא מזמן בילינו בארץ זו, נפשנו בעריה, השתכנו בבתי המלון שלה, והסתובבנו חופשי בשווקיה. אז מה בעצם קורה כאן? מה שקורה הוא דבר דומה אשר קרה לגבי יחסינו בעבר הרחוק עם איראן. ישראל ואיראן בעבר, בתקופתו של השאה, היו ביחסים יוצאים מן הכלל. איראן היתה אחת הידידות הנאמנות והטובות ביותר של ישראל. אבל התחולל בה שינוי מרחיק לכת.

ארדואן מעוניין להוביל את האומה הערבית למלחמה מול ישראל, ורואים זאת בכל פעולה שהוא עושה. הוא מקרר את היחסים עם ישראל עוד ועוד, מתכוון לשלוח ספינות מלחמה, ולהצית את המזרח התיכון. זהו בהחלט תרחיש אפשרי.

לאן פניו של ארדואן מועדות? הן מועדות לעבר מלחמה מול ישראל. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את זה. אבל האם המלחמה הזאת בלתי נמנעת? הבשורה הטובה היא שניתן למנוע את המלחמה הזאת, ואת זה אפשר לעשות אך ורק על ידי הידברות עם הטורקים. ארדואן הוא אדם שניתן לפייס אותו, אפשר להפיס את דעתו, ואפשר להגיע איתו להסדרים. אמנם הוא לא מאוהדיה הגדולים ביותר של ישראל, מצד שני אין הוא האויב המר ביותר של ישראל. שיחות גישור שיתחילו באמצעות גוף שלישי, וימשיכו בפגישות של שרים ישראליים, ואף ראש הממשלה עם ארדואן, הם האופציה היחידה למנוע התדרדרות קשה ביחסים בין ישראל לבין טורקיה. התוצאות של הידרדרות כזאת עלולות להיות הרות אסון, וכדאי שמנהיגים יתחילו להתעורר, וליצור שיח אשר יעצור את המפולת הזאת. מוטב לדבר עכשיו, מאשר להילחם אחר כך.

אין תגובות:

5 דברים שכדאי להמשיך לעשות אחרי שהקורונה תיעלם

אתם משתוקקים כבר לקרוע את המסכות מהפנים, למלא את בתי הקפה והמסעדות ולטוס ליעד מחוץ למדינה. החיסונים כבר בישראל וזה הזמן לחשוב על היום שאחרי....