מתנה

ככה ניצחנו – מהפכת הזמר המזרחי

 מהפכת הזמר המזרחי
התוכנית ככה ניצחנו, מהפכת הזמר המזרחי סוקרת את הדרך שעשתה המוזיקה המזרחית מאז הפריצה הגדולה של זוהר ארגוב לתודעת הציבור הרחב אי שם בשנות ה 80. המהפכה האמיתית החלה ביוזמתם של זאב נחמה וישי צור אשר בנו אמן צעיר חדש ואלמוני בשעתו, שחלם להיות זמר. הזמר הזה התחיל להופיע בימי הולדת והופעות קטנות. שמו של הזמר היה אייל גולן. לזאב נחמה היה חזון והוא ראה מה שרבים אחרים בתעשיית המוזיקה לא העלו על דעתם, הוא ראה את הפונציאל של המוזיקה המזרחית כמוזיקה מסחרית הסוחפת אחריה בסערה את המדינה כולה.


כאשר אתניקס הביאו את אייל גולן לתחנות הרדיו, בהתחלה איש לא היה מוכן להשמיע אותו. נחמה פונה לדן שילון, שמתלבט ולבסוף מזמין את גולן יחד עם אתניקס להופיע בתוכנית. למחרת, היסטריה, הדיסקים של אייל גולן נחטפים כמו לחמניות טריות.


קובי פרץ הוא האמן המזרחי הראשון שמגיע לנוקיה. היחצנית של קובי פרץ מעידה על כך שהזמרים כיום הם מאוד פעלתניים ויוזמים. היא קופצת ממקומה כאשר נשאל פרץ על הכספת שנמצאה על ידי מס ההכנסה, ואינה מוכנה שהאמן ישיב על השאלה. משה פרץ מעיד על עצמו שהוא מאשר כל דבר קטן, הוא מעורב בתהליך ההפקה, ואפילו מדריך את הנגנים כיצד הוא רוצה שינגנו. המודל של משה פרץ הוא שלמה ארצי.




יוסי גיספן מסביר שמיליון וחצי צפיות ביוטיוב לשירו של ליאור נרקיס, זאת אסמכתא לכך שהציבור כבר בחר מזמן. גיספן הוא מכונת הלהיטים של הזמר המזרחי וחתום על להיטים רבים, חלקם שנויים במחלוקת באיכותם. יפיופה (בביצוע אייל גולן), חלום מתוק (בביצוע מושיק עפיה ושלומי סרנגה) ערב טוב לך, ועוד שורה ארוכה של להיטים מצליחים. אבל כאשר כותרת של שיר של גיספן היא למשל - חראם עלי -אז בהחלט זה פותח פתח למקטרגים. אפשר לבקר את גיספן (וזה לא שאין על מה) אך אי אפשר להתווכח עם העובדות, שיריו מצליחים.




 ככה ניצחנו הזמר המזרחי
ישי לוי מצהיר שלא היה מוציא לאור שיר כמו בלבלי אותו. "אני מוציא לאור דיסק כל שלוש שנים," מספר לוי,  אשר מתלונן על מתי כספי ואומר שעם כספי הוא לעולם לא היה שר. אביב גפן גם לא יודע לשיר, קובע לוי, ויש מידת צדק בזה. כי אביב גפן הוא אולי יוצר מוכשר מאוד, אך אינו זמר של ממש. ישי לוי מגיע להתראיין במועדון הפלאקה. הוא מספר שבזמנו כל הפאר הזה לא היה קיים, הכל היה בטון, אבל הכסף נשפך כמו מים. ההופעות המזרחיות עברו מהמועדונים הקטנים אל היכל התרבות, ואל קיסריה. כיום בפלאקה המוזיקה היא מוזיקה מזרחית כבדה. אז מי מופיע כיום במועדון? עופר לוי וג'ולייטה אשר חולמת עוד למלא את קיסריה והיכל נוקיה.


מהפכת הזמר הים תיכוני
ליאור נרקיס הוא גם זמר שנישא על כנפי הצלחת המוזיקה המזרחית. נרקיס מספר שעבר תקופה קשה כאשר לאחר האירוויזיון ניסה לשנות כיוון, ועשה מוזיקה עם פחות סממנים מזרחיים. כיום עם להיט ענק – ערב טוב לך – הוא מבוקש מאוד, וגובה 50,000 שקלים בתמורה להופעה בחתונה. המהפכה של המוזיקה המזרחית הושלמה דרך התקליטנים שמנגנים את המוזיקה הזאת באירועים. גילי מסאמי מי שאחראי על כתיבת הלהיט בלבלי אותו, נטל תחת חסותו את הזמרת ג'ולייטה. הוא אומר שאם אליקו היה משדר את ג'ולייטה הרי שהוא היה מצליח בגדול ומתעשר. לצערו אליקו לא נרתם למשימה ולא שידר. מסאמי מגיע עם ג'ולייטה לדידי הררי, הפעם זה מסתיים בטוב, הררי משמיע, וזה אכן מקדם את הזמרת, וגורר שידורים בתחנות רדיו נוספות.


מי שלא צפית בכוכב נולד, אולי בכלל לא מכיר את הזמר הצעיר הזה, שמכר 100 אלף הורדות בסלולאר לשיר. אבל עומר אדם כבר רץ על הבמות ועושה המון כסף. "החודש עברנו את מחסום ה 20 הופעות," אומר אמרגנו של עומר אדם.


הסרט מגולל את ההצלחה הגדולה של המוזיקה המזרחית, אבל גם את האכזבות, האינטריגות ומשחקי הכבוד, הרגשות הסוערים של מי שגם היום, עדיין מחפש את הלגיטימציה. 

אין תגובות:

5 דברים שכדאי להמשיך לעשות אחרי שהקורונה תיעלם

אתם משתוקקים כבר לקרוע את המסכות מהפנים, למלא את בתי הקפה והמסעדות ולטוס ליעד מחוץ למדינה. החיסונים כבר בישראל וזה הזמן לחשוב על היום שאחרי....