מתנה

כחלון ויוקר המחיה בישראל – צו השעה

נראה שהציבור נענה לקריאתו של כחלון לאפשר לו להתמנות לשר האוצר הבא על מנת להילחם במונופולים, להוזיל את מחירי הדיור בפרט, ומוצרי הצריכה בכלל. יחד עם זאת אין ספק שממתינים לשר האוצר אתגרים מורכבים.  


העם צמא לשינוי בתחום הכלכלי. נמאס לו מקומץ טייקונים המתעשר על חשבונו. כולנו היינו עדים לירידת מחירים דרסטית וחסרת תקדים במונחים ישראליים בתחום הסלולר. לא ראינו שאף חברת סלולר קרסה עכב המהפכה. אני זוכר שבעבר שילמתי סכומים של בין 500 ל 700 שקלים בחודש, לחברת הסלולר. שילמתי יותר מדי על כל דקה, שילמתי על כל אס אמ אס, גבו ממני זמן אוויר, ומה לא? והנה מסתבר שאפשר גם אחרת. אפשר לשלם 60 שקלים בחודש, לדבר ללא הגבלה, לשלוח הודעות טקסט כמה שרק רוצים, ואף אחד לא גובה ממך זמן אוויר, ודמי קישוריות. מעבר לכך, המחיר הזה כולל גם שיחות לארצות הברית, ולמדינות אירופה.
 
זה מעניין לשמוע כלכלנים שמנסים להציג את ההישג הזה באור שלילי. שמעתי מומחה כלכלה אחד שאומר, שנכון שהמחירים הוזלו, אבל כולנו נפגענו מזה בקרנות הפנסיה שלנו. למה? כי קרנות הפנסיה מושקעות בבורסה, ופתיחת השוק לתחרות, גרמה לחברות הוותיקות להפסדים בבורסה, ולירידת ערך המניות שלהן. ומכיוון שחלק מכספי הפנסיה מושקעות במניות, אז קרנות הפנסיה נפגעו.
אותם כלכלנים מזהירים שאם המחירים יירדו בענפים אחרים, הרי שהבורסה תיפגע, ומנסים להפחיד אותנו שזה יפגע בקרנות הפנסיה שלנו.
 
מעולם לא שמעתי טענה אבסורדית מזו. כל אחד מאיתנו משלם לא רק עבור חשבון סלולר אחד. נייד לך לאישתך לילדים. יש משפחות שמחזיקים 4 או 5 מכשירים וזה אומר ארבעה או חמישה חשבונות סלולר. 
 
זה מזכיר לי שכשהייתי ילד נסענו לטבריה. בחום של הקיץ קפצנו לקיוסק כמה פעמים ביום כדי לקנות בקבוק שתייה. את הבקבוקים לא זרקנו, כי מי שהחזיר לבעל הקיוסק 5 בקבוקים ריקים, קיבל בקבוק שתייה מלא.
 
שמחנו לקבל בקבוק שתייה חינם, על כל 5 ששולמו בכסף מלא. אבל שמתי לב שילד אחד, כל כמה דקות קונה בקבוק חדש. עכבתי אחריו בעיני, וראיתי שהוא שופך את תוכן הבקבוק. ואחרי מספר דקות, שוב קונה בקבוק חדש. ושוב שופך את תוכנו. לאחר שרכש 5 בקבוקים ולא שתה מהם דבר, הוא ניגש בשמחה רבה אל בעל הקיוסק הגיש לו את חמשת הבקבוקים הריקים, וקיבל תמורתם בקבוק שתייה חדש מלא. הילד חלץ את הפקק בעליצות ושתה את המשקה בהנאה רבה.
כלכלן יקר, לפי ההיגיון שלך צריך להעלות עוד יותר את המחירים. למה שלא כל אזרח ישלם אלפיים שקל חשבון סלולר, כך המניות של חברות הסלולר יעלו בבורסה, ואז קרן הפנסיה של האזרח תעלה.
  
הרי זה כמו הסיפור הזה עם הילד והבקבוקים, ששילם עבור חמישה, כדי לקבל את העונג לקבל אחד חינם. אזרחי ישראל לא מטומטמים, הם מרגישים שעושים עליהם סיבוב. נדמה שכמעט על כל צעד ושעל, יש שם מישהו שעושה עלינו סיבוב, מישהו שעושה עלינו רווחים קלים ומהירים.
אם המטרה היא להפוך את מדינת ישראל, למדינת רווחה אמיתית, יש המון עבודה לעשות. בראש ובראשונה בתחום הדיור, וכחלון היטיב להציג את הנושא, כאשר הצהיר שנחוצות בממוצע 130 משכורות על מנת לרכוש דירה בישראל. יוקר המחייה בא לידי ביטוי גם במחירי החשמל והמים. כאשר במדינה המונה שמונה מיליון אזרחים קיימת חברה אחת בלבד המספקת חשמל, אז המחירים בהתאם. הי מישהו מתעשר פה.

 
מה לגבי המים? תאגידי המים שעושים עלינו סיבוב. לא שכחנו את המחירים הזולים ששילמנו על המים לפני בוא התאגידים. בהתחלה מכרו לנו שישראל מתייבשת. עכשיו כאשר יש עתודות מים, ומתפילים מים בלי בעיה, הסיפור הזה כבר לא תופס, אבל המחירים נותרו גבוהים. הי מישהו מתעשר פה.
מה לגבי מחירי מוצרי המזון? הקלות מס בייבוא, יאפשרו תחרות הוגנת בתחום זה, והפחתת מחירים. לא כל חברה חייבת לצמוח ב 15 אחוזים כל שנה, על גב הציבור. הי מישהו מתעשר פה על חשבוננו.

 
מיסים - המכוניות יקרות, הדלק יקר, ויקר לי לשלם 18 אחוז מע''מ. אתם מבינים, אחרי שכבר הפחיתו ממשכורתכם, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ומס הכנסה, ממה שנשאר לכם נטו, אתם מתחילים לשלם 18 אחוז מס, על כל דבר שאתם משלמים. בין אם מדובר במכנסי ג'ינס עבורכם, או ארטיק לילד. כל חשבון שאתם משלמים – אתם משלמים עליו מס של עוד 18 אחוזים. הגיע הזמן להקל את נטל המסים על האזרח הישראלי, הכתפיים כבר כואבות לנו. 


קצבאות ילדים. הקצבאות קוצצו ל 140 שקלים. זה בהחלט לעג לרש. מה אפשר לרכוש בסכום הזה? מטרנה אחת, חבילת חיתולים, ומוצץ לתינוק? אני מבין את הרעיון שעומד מאחורי זה. לא רוצים שייווצר מצב שמישהו יהפוך את ילדיו למקור פרנסתו. אם היו מקציבים למשל 700 שקלים לילד, אז תמיד יימצא מי שיביא 10 ילדים, וידפוק משכורת של  7,000 שקלים על חשבון המדינה. אבל למה לשפוך את התינוק עם המים? ניתן להתגבר על הבעיה בקלות, באמצעות מענק גבוה עבור ילד ראשון, והפחתה משמעותית מהילד השני. כך למשל, ניתן להעניק 900 שקלים קצבת ילדים עבור הילד הראשון, אבל 50 שקלים עבור כל ילד נוסף.

 
כולנו תקווה שהממשלה הבאה תשכיל לבצע את השינויים ותשקיע ברווחתו של האזרח המשלם המון, ומקבל מעט. 
אם אתם מזדהים עם הדברים ואם הנושא חשוב לכם וקרוב לליבכם, שתפו עם החברים שלכם בפייסבוק. הקליקו על סמל ה f מתחת על מנת לשתף.

5 דברים שכדאי להמשיך לעשות אחרי שהקורונה תיעלם

אתם משתוקקים כבר לקרוע את המסכות מהפנים, למלא את בתי הקפה והמסעדות ולטוס ליעד מחוץ למדינה. החיסונים כבר בישראל וזה הזמן לחשוב על היום שאחרי....