מתנה

ההסבר המדעי לעשרת מכות מצרים

דם – צפרדע – כינים
ערוב – דבר – שחין
ברד – ארבה – חושך
מכת בכורות




כבר שנים שהמדענים והחוקרים מנסים למצוא הסבר מדעי – הסבר רציונלי – לעשרת מכות מצרים. 

מי שמאמין באמונה שלמה במעשי הנסים של האל, לא יימצא עניין רב בהסברים המדעיים הללו, מכיוון שברור לו ההסבר – האל הוא שעשה הכל. 

אבל צריך לקחת בחשבון שהאל עצמו כאשר הוא מחולל נסים לעתים הוא משתמש בדברים ארציים קיימים, כך שאולי גם מי שמאמין שאלו הם מעשי נסים, אפשר שיתעניין בנושא.


בסיפור המקראי - בספר שמות - אנו עדים ל 10 מכות הנוחתות על מצרים. המכות מגיעות כתגובה לסירובו העיקש של פרעה לשחרר את עם ישראל לחופשי, והמכה הראשונה שסופגים המצרים היא מכת דם.


מכת דם


מדענים וחוקרים מצאו שבאותה התקופה התפתחה בנילוס (הנקרא יאור בשפה התנכית) אצה רעילה. אצה זו בעלת תכונה להתרבות במהירות.

והנה החלק המרתק

האצות הללו גורמות למים להיראות אדומים כדם, ומכתימות את המים בצבע אדום עז – בורגונדי. 

בערוץ נשיונל ג'אוגרפיק הקרינו צילומים של אזור באוקיינוס האטלנטי שבו התגלה נחיל של אצות מסוג זה. 

ניתן היה להתרשם כאילו המים מוכתמים בדם.
האם זה נשמע לכם הסבר סביר והגיוני למכת הדם?

לי זה נשמע די משכנע.


המכה הראשונה מכשירה את הקרקע למכה השנייה.

מכת צפרדע


החוקרים גילו שהאצה האדומה לא רק שמעניקה למים צבע אדום כדם, אלא גם מרעילה את המים. האצות הללו מכלות את החמצן במים.

מכיוון שהמים רעילים  - כל הדגים והיצורים במים מתים. 
לדגים אין לאן להימלט, והם מתים במים.

הצפרדעים לעומת זאת, חשו מיד בסכנה וקפצו בהמוניהן מהמים.
כהרף עין מיליוני צפרדעים ניתרו ביבשה ומילאו את מצרים.
והרי לכם מכת צפרדע. 


מכת כינים





מכיוון שכל יצורי היאור מתו, לצפרדעים - שעד כה ניזונו מיצורים מהיאור – לא נותר מה לאכול. 

השלב הבא היה בלתי נמנע. 

מוות המוני של צפרדעים שגוועו ברעב. ערמות הגופות של הצפרדעים משכו חרקים שצבאו על הגוויות – וזהו ההסבר שהמדענים מספקים למכת הכינים

אני מוכרח לציין שעד כה ההסברים נשמעים הגיוניים. לעומת זאת ההסבר ל 3 המכות הבאות – ערוב דבר ושחין – נשמע מאולץ ולא משכנע.


מכות ערוב דבר ושחין

החוקרים טוענים שעקב מכת כינים - החרקים מתרבים מתעצמים ומעבירים מחלות לבני האדם וזה המקור למכות אלה.

ההסבר הזה עשוי להתאים למכת הדבר, אבל במכת ערוב כתוב במפורש בתנ''ך שמדובר בחיות רעות, חיות טורפות שפקדו את מצרים. החוקרים מתעלמים מנתון זה ואינם מספקים הסבר למכת הערוב. 
הם כורכים הכל בעסקת חבילה אחת, של התרבות החרקים והעברת המחלות מהצפרדעים המתות לבני האדם.

והנה גילוי מדהים. 

ארכאולוגים חשפו פפירוס עתיק שנכתב על ידי סופר מצרי מהתקופה של  עשרת המכות. במגילה העתיקה מתוארים האסונות שהחריבו את העיר פי רעמסס.

הסיפור המצרי מקביל באופן מעורר השתאות לסיפור התנ''כי. 

איוופר – הסופר המצרי – מתאר תרחיש הדומה באופן מעורר תדהמה, לסיפור המתואר בספר שמות בתנ''ך. 

"המים הפכו לדם" כותב איפוור. 


מכות ברד ארבה וחושך

את מכות ברד ארבה וחושך מסבירים החוקרים בהתמוטטות אקלים שהתחוללה בתקופה ההיא. 

לטענתם מכות אלה קשורות לחריגות קיצוניות באקלים. ממצאים חדשים מצביעים על התפרצות הר הגעש ת'רה באי סנטוריני. 

לפני כ 3,500 שנה כתוצאה מהתפרצות אדירה של הר געש מתפוצץ האי סנטוריני ונקרע לגזרים – פיצוץ אדיר. כתוצאה מתחיל תהליך של אסון אקולוגי – אדי גופרית וכבשן של אפר וולקני נישאים באוויר וממלאים את כל האזור. 

הים מתרומם וצונאמי אדיר מחולל גלים בגובה של 30 מטר. 
הגלים האדירים מחריבים הכל.

מצרים ממוקמת במרחק 700 קילומטר מסנטוריני. ההסבר הוא שתנאי האקלים גורמים לכך שיירד ברד כבד על מצרים. 


הארבה מנצל את התנאים שנוצרו – הלחץ הברומטרי הנמוך – ונישא אל מצרים בהמוניו. הארבה מסוגל לגמוא 40 ק''מ ביום, והוא מגיע למצרים במהירות הבזק. רוח מזרחית [רוח קדים] נושאת את נחילי הארבה, ורוח מערבית לוקחת אותו משם.


מכת חושך – בהתחלה החוקרים העלו השערה שמדובר בליקוי חמה מלא. הסבר זה נשלל במהירות. מכיוון שליקוי חמה נמשך רק כמה דקות, ואילו המקרא מספר לנו על 3ימים של חשכה מוחלטת.

המדענים חוזרים אל הר הגעש ומסבירים שהאפר האבק והעשן הסמיך גרמו לחשכה במצרים. 

תגלית מעניינת שנחשפה לאחרונה.

נמצאו בחפירות ארכאולוגיות אבנים יוצאות דופן, שלכאורה זרות לאזור זה. אבני לבה (במצרים אין הרי געש). 

נבדק ההרכב הכימי של האבנים הללו. המומחה קבע שמקור האבנים הוא בת'רה מהאי סנטוריני. 

אף על פי שממצא זה נשמע תואם את התאוריה של החוקרים, הרי שלא כל החוקרים תמימי דעים. יש הטוענים שהתפרצות הר הגעש בסנטוריני התחוללה בכלל בתקופה אחרת, בהפרש של 200 עד 400 שנה מתקופת עשרת המכות.


מכת בכורות 



מכת בכורות מכה בכל בית מצרי, אבל היהודים שמסמנים את בתיהם בדם במשקוף הבית, ניצלים. אלוהי ישראל מעניש את בכורי מצרים ואפילו בכורו של פרעה, מת. 

ההסבר שהחוקרים מנסים לספק הוא שלאחר המכות התבואה במחסני המזון הזדהמה, ונוצר עובש רעיל פטרייתי קטלני בחיטה ובתבואה.

מכיוון שבימים ההם במצרים היה נהוג לתת מזון קודם לבכורים הרי שהם מתו יותר מאשר אחרים. 

הסבר זה לא מספק, מכיוון שאינו תואם את הכתוב במקרא. 
התנ''ך אומר לנו במפורש שכל בכורי מצרים ניגפו, ואילו בכורי בני ישראל ניצלו.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

נחמד, אך לא מדוייק.

כל ההסברים למכות נשמעים הגיוניים לחלוטין ונותנים הוכחה מספקת לשרשרת האירועים שנוצרה אז.

אך לגבי המכה העשירית - היא מכת הבכורות, כאן לא דייקת.

אתה\את צריכה להתחשב בעובדה שהתנ"ך במקורו הוא ספר בעל מגמה דתית - בעל רצון של הסופר לשכנע את הקורא באלוהים. וכך, הסופר משמשיט\מוסיף אירועים\עובודת, ואף מעוות את אמיתות הזמן.

הנה דוגמא פשוטה - אי פעם שיחקת טלפון שבור? זה פשוט דוגמא מדהימה. תחשוב על זה ככה: אתה יושב עם 10\15\20 אנשים, מעביר מילה בודדה אחת בין כולם, וכעבור חמש דקות מתברר שאיפהשהו בדרך, המילה עוותה לחלוטין!!! ואז כולם צוחקים איזה יופי...
וזה מה שקורה אחרי 5 דקות, בין 20 אנשים בלבד!!!

תחשוב\י כמה יכל להתעוות כאשר במשך אלפי שנים מעבירים את הסיפור מדור לדור... אם ב5 דקות בין 20אנשים מילה בודדה אחת שונתה, אז סביר להניח שבמשך אלפיי שנים בין דורות על גבי דורות משהו שונה.

ועכשיו לפואנטה: התנ"ך כאמור, במקורו, הוא ספר בעל מגמה דתית. אז אין שום ספק שהסופר מנסה לשכנע את הקורא שרק הגויים נפגעו, ואילו עם הסגולה, הנבחר, נותר ללא פגע.

זה לא מדוייק. ייתכן כי רוב הבנים הבכורים של המצרים מתו, כמובן, כי זה מנהג אצל המצרים להאכיל את הבכורים קודם, אך גם אחוז קטן מבני ישראל נפגע.
הסופר בוחר "להשמיט" לנו את העובדה הזאת, על מנת שנחשוב ש"ואו, אם רק עם המצרי נפגע, ולא בני ישראל, אין ספק שאלוהים התערב!"

אך זה לא נכון. גם בני ישראל נפגעו, אם כי רק שעל פי הסטטיסטיקה לא הייתה לכך חשיבות, כיוון שהרוב הגדול המצרי נפגע ובנ"י רק קצת.

אז כן, יש הוכחה מספקת להכל.

יוסי נפקר אמר/ה...

תודה לך רון על התגובה המושקעת ומלאת התובנה. אני אכן מסכים איתך שכאשר ניגשים להסביר את מכות מצרים בעיניים מדעיות, יש בכך בעיה בסיסית. מדובר בארועים שקרו לפני אלפי שנים, אין לנו עדויות הסטוריות נוספות מלבד ספר התנ''ך, וכל ההסבר שניתן כאן הוא רק נסיון להסביר בדרך מדעית את סיפור המקראי.

ייתכן מאוד שנקודת המבט שנתת לגבי מכת בכורות, אכן משקפת את מה שקרה ומשלימה את ההסבר, מה גם שהיא נשמעת הגיונית. כמובן שאנשים שדתיים שמאמינים באופן מוחלט שכל מילה בתנ''ך נכונה, לא יקבלו את ההסבר.

5 דברים שכדאי להמשיך לעשות אחרי שהקורונה תיעלם

אתם משתוקקים כבר לקרוע את המסכות מהפנים, למלא את בתי הקפה והמסעדות ולטוס ליעד מחוץ למדינה. החיסונים כבר בישראל וזה הזמן לחשוב על היום שאחרי....